O autorze
Prawnik specjalizujący się w prawie własności intelektualnej, prawie mediów oraz prawie reklamy. Absolwentka studiów podyplomowych przy Centrum Praw Własności Intelektualnej im. Hugona Grocjusza w Krakowie. Założyciel i redaktor naczelny pierwszego serwisu prawniczego dla ludzi kreatywnych - Lookreatywni.pl, który w grudniu 2014 r otrzymał wyróżnienie Fundacji Youth Business Poland. Sprawnie działający przedsiębiorca. Trener i szkoleniowiec. Promotorka wiedzy na temat prawa własności intelektualnej. Członkini YPIN - Young Polish International Network. Prywatnie miłośniczka tańca i sztuki współczesnej.

Znak towarowy - dlaczego powinien mieć go każdy przedsiębiorca?

foter.com
Świadomość przedsiębiorców na temat ochrony najważniejszych elementów marki zwiększa się z roku na rok. Coraz więcej podmiotów działających na rynku rozumie, że ochrona marki – już od pierwszych miesięcy jej funkcjonowania na rynku – to nie tylko zapobiegliwość ale także dobra inwestycja na przyszłość. Jak najskuteczniej ochronić tożsamość marki? Dokonując w pierwszej kolejności rejestracji jej najważniejszych elementów (nazwy i/lub logotypu) jako znaku towarowego.

Co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć o znaku towarowym?



Każdego dnia tysiące przedsiębiorców szuka w sieci informacji o znaku towarowym. Czym właściwie jest znak towarowy? Ustawa prawo własności przemysłowej definiuje znak towarowy następująco:

znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa

Znakiem towarowym będzie mogło zostać tylko takie oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, a jednocześnie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (a więc posiada tzw. zdolność odróżniającą).

Warto wiedzieć, że znakiem towarowym może być nie tylko pojedynczy wyraz czy logo (grafika), ale również rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna (np. kostka Rubika), a nawet forma towaru lub opakowania (np. dwukomorowy pojemniczek na jogurt), melodia lub inny sygnał dźwiękowy (w grudniu 2012 r. gigantowi komputerowemu – firmie Apple – udało się zarejestrować na terenie USA jako znak towarowy – „chime” – charakterystyczny, delikatny dźwięk wydawany przez każdy oryginalny MacBook zaraz po jego włączeniu).

Znak towarowy – wizytówka skutecznego przedsiębiorcy


Jak najskuteczniej ochronić tożsamość marki? Dokonując w pierwszej kolejności rejestracji jej najważniejszych elementów (nazwy i/lub logotypu) jako znaku towarowego. Dlaczego warto dokonać takiej rejestracji?


Przede wszystkim po to, aby mieć bezpieczeństwo.
Prawo ochronne na znak towarowy dla nazwy lub logotypu firmy daje przedsiębiorcy prawo wyłącznego wykorzystywania zarejestrowanego oznaczenia na określonym terytorium przez cały okres ochronny (aż 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 10-letnie okresy ochronne). Co więcej, pozwala ono zmniejszyć ryzyko naruszeń, a w przypadku ich wystąpienia – ułatwić przedsiębiorcy dochodzenie swoich roszczeń.

Przez uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy nabywa się prawo wyłącznego używania znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (art. 153 prawa własności przemysłowej)


Budowanie wizerunku profesjonalistów.
Wielu przedsiębiorcom decydującym się na rejestrację znaku towarowego przyświeca cel budowania wizerunku profesjonalistów. W przypadku wielu branż posiadanie świadectwa ochronnego na znak towarowy jest bowiem elementem budowania zaufania do marki nie tylko wśród klientów, ale również potencjalnych partnerów i inwestorów.

Inwestycja na przyszłość.

Niewiele osób wie, znak towarowy z każdym rokiem działania przedsiębiorstwa zwiększa swoją wartość rynkową, stanowiąc z biegiem czasu coraz istotniejszy składnik majątkowy przedsiębiorstwa. Dlatego prawo ochronne na znak towarowy może stanowić ważne źródło przychodu przedsiębiorcy, na przykład z tytułu opłat licencyjnych za zgodę na jego wykorzystywanie przez osoby trzecie. Znak towarowy możemy sprzedać, licencjonować a nawet użyć pod zabezpieczenie kolejnego projektu.

Na pewno słyszałeś charakterystyczną zapowiedź amerykańskiego konferansjera bokserskiego Michaela Buffer’a „Let’s get ready to rumble!”. Michael Buffer – widząc ogromną popularność, jaką cieszy się stworzony przez niego okrzyk – postanowił zarejestrować swoją oryginalną zapowiedź jako znak towarowy. Dziś Buffer zarabia krocie na udzielaniu licencji organizatorom imprez bokserskich na wykorzystywanie zwrotu jego autorstwa. Jego okrzyk był już wykorzystywany m.in. w grach wideo na PlayStation2, Nintendo 64, Dreamcast czy Game Boy Advance. Tylko do 2009 roku Michael Buffer zarobił ponad 400 milionów dolarów z udzielania licencji na swój znak towarowy.

Znak towarowy to zatem nie tylko dobra wizytówka każdego profesjonalisty ale również ciekawy sposób na gromadzenie środków na dalszy rozwój biznesu.
Trwa ładowanie komentarzy...